-
10
Kavanová Markéta
učitelka
Další kandidáti
-
Kandidáti do zastupitelstva města Opava
Dostupné bydlení - Oblast bydlení
- Infrastruktura technická, sportovní a volnočasová
- Opravy památek, veřejný prostor, velké a rozvojové projekty
Oblast bydlení
Bydlení je jednou ze základních věcí pro každou obec nebo město. Nevnímáme bydlení jako zásluhu. Bydlet podle nás potřebuje každý a právě obecní bydlení může poskytovat zázemí pro všechny skupiny obyvatel od znevýhodněných rodin a jednotlivců, přes rodiny se středními příjmy, seniory až například po potřebná povolání. A bydlet nesmí znamenat zadlužit se.
Město Opava vlastní jen okolo 500 nájemních bytů, což je velmi nízké číslo. S ohledem na vzrůstající cenovou hladinu se vlastnické bydlení stává nedostupným luxusem a to chceme aspoň částečně korigovat výstavbou nájemních bytů.
Vyvineme snahy o rozšiřování bytového fondu - ať už výstavbou nových bytů nebo nákupem nemovitostí z volného trhu, za účelem poskytování nájemního bydlení za rozumné ceny. Budeme usilovat o to, aby se množství městských bytů každoročně navyšovalo alespoň o 4%.
- Prosazujeme transparentní, férová a nediskriminační pravidla pro nakládání s obecním bytovým fondem. Nakládat s ním budeme vždy hospodárně a tak, aby všechny informace k němu byly snadno dostupné kontaktním místům pro bydlení i široké veřejnosti.
- Budeme pečovat o bytový fond. Obecní byty musí nabízet kvalitní bydlení, budeme dbát na jejich údržbu a obnovu. Prázdné obecní byty opravíme.
- Podporujeme komunitní bydlení. Vytvoříme podmínky, aby lidé mohli dle svých potřeb volit mezi bydlením v běžné domácnosti nebo komunitním bydlením s dostupnými službami.
- V otázce dostupného a sociálního bydlení budeme spolupracovat s odborníky, terénními pracovníky a podpůrnými týmy. Budeme jednat na základě dat, nikoli pocitů. Zaměříme tak podporu tam, kde je potřeba dle situace (startovací, sociální, prostupné bydlení, podpoříme rozvoj družstevního bydlení )
- Zapojíme se do pravidelného mapování potřeb lidí v obci ohledně bydlení. Na základě mapování budeme plánovat rozšiřování a správu bytového fondu podle reálných potřeb obyvatel obce.
- Posílíme vyjednávací pozici ve vztahu k developerům. Podpoříme vytváření zásad pro spolupráci s developery, které budou transparentně upravovat předem všem jasné podmínky, za kterých se bude stavět. Podporujeme modely odpovědné spolupráce, kdy se developeři podílí na budování nebo údržbě infrastruktury v okolí staveb.
Město vlastní atraktivní zastavitelné pozemky v centru města (Slezanka, Masařská), kde by se takové stavby měly uplatnit. Nájemní bydlení budeme realizovat i v areálu bývalých Dukelských kasáren. Budeme dbát na to, aby se každá taková stavba stala hodnotným architektonickým dílem a aby se bydlení v městských domech stalo žádané a přitažlivé.
Infrastruktura technická, sportovní a volnočasová
Město musí dobudovat základní technickou infrastrukturu. Zaměříme se na věčně podfinancované oblasti, jako jsou opravy komunikací a chodníků, jejichž stav je na mnoha místech dlouhodobě zanedbaný. Pravidelnou údržbu zaslouží i sportovní a volnočasová infrastruktura. Bazén, zimní stadion, fotbalový stadion a mnohé další mají svá nejlepší léta dávno za sebou, navíc přibývají nová sportoviště. Městu chybí také multifunkční sál s odpovídající kapacitou a technickými parametry.
Budeme prosazovat modernizaci poboček naší knihovny, aby zajistily každému přístup k informacím. Je třeba reflektovat, že role knihoven a jejich funkce se proměňuje. Knihovny se stávají přirozenými kulturními centry, mají realizovat vzdělávací aktivity, naučné programy, zábavně realizovat popularizační činnosti. Proto podpoříme jejich vybavenost a napojení na lokální komunitu.
Do oblasti městské infrastruktury budeme postupně a cíleně směřovat finanční prostředky, tam, kde to bude možné i s dostupným vícezdrojovým financováním, protože pravidelná údržba eliminuje nákladné havarijní situace.
Opravy památek, veřejný prostor, velké a rozvojové projekty
Nadále budeme podporovat obnovu památek na území města, zasadíme se také o opravu "staré BREDY" se smysluplným využitím pro aktuální potřeby občanů města. (Vánoční stromeček bude! :-)). Podpoříme obnovu památkových objektů v soukromém vlastnictví.
Zajímáme se o kvalitní veřejný prostor. Koncepční činnost vnímáme jako zásadní prvek pro zmapování potřeb a úspěšné realizace. Zasadíme se o to, aby veřejné stavby vždy podléhaly otevřeným architektonickým soutěžím. Podpoříme vznik nových vodních prvků, plochy pro odpočinek a setkávání, ale také třeba vkusné sochařské počiny pro oživení veřejného prostoru. V rámci existujících parků chceme vytvořit nejen zázemí pro celé rodiny, ale třeba i prostor pro pejskaře v podobě psích hřišť a parků s volným výběhem a atrakcemi.
Velké projekty a všechny městské projekty v centru města chceme soutěžit formou architektonických soutěží.
Podpoříme cyklostezku do Raduně, stejně tak budeme podporovat akční plán pro aktivní řešení dopravy v našem městě včetně parkování. Nemáme problém se poučit ve srovnatelných městech, kde to funguje.
Energeticky úsporné město Město je, stejně jako řada obyvatel a firem, postiženo enormním nárůstem výdajů za energie. Má jen částečně zafixované ceny do konce roku 2022. Bude nutné šetřit všude, kde to je možné. Prosadíme aktualizaci zastaralé energetické koncepce a alokaci nutných finančních prostředků z rozpočtu města na realizaci elementárně nutných opatření. Konkrétní řešení je třeba vybírat s ohledem na naše místní podmínky a v souladu se zájmy veřejnosti a potřebami občanů-jinak je potřeba přistupovat k této problematice ve městě a jinak v městských částech.
Podpoříme rozvoj komunitní energetiky, s důrazem na využití městských budov a příkladů dobré praxe, např. v nedalekých Mikolajicích nebo v Budišově nad Budišovkou apod.)
Nejčistší energií je ta, kterou nespotřebujeme a nejlevnější ta, kterou nemusíme nakupovat.
Otevřená radnice - Jasné informace
- Veřejný zájem a transparentní rozhodování
- Průhledné hospodaření s majetkem
- Hospodárný a transparentní rozpočet
- Veřejné zakázky
- Granty a dotace
- Transparentní společnosti
- Účast na rozhodování
- Radniční média
- Nekalé jednání a střet zájmů
Jasné informace
Všechno jasně a přehledně. Neděláme z lidí detektivy. Zapojíme obyvatelstvo do rozhodování. Předejdeme tím nekalému jednání města nebo podezření z takového jednání. Informace budou přehledné, dostupné a transparentní. Vše naservírujeme tak, aby lidé už nemuseli nic zbytečně hledat. Zpřístupníme úřední desky včetně archivů a data o dopravě, kriminalitě nebo životním prostředí. Dáme je k dispozici pro tvorbu aplikací, pro vědecké výzkumy nebo studentské práce .
Veřejný zájem a transparentní rozhodování
Občané uvidí všechno a budou pro obec partnery. Politikům bude vidět pod ruce. Budeme zveřejňovat detailní zápisy s jmenovitými přehledy hlasování a účastí zastupitelů. Podporujeme zápisy s jmenovitými přehledy hlasování z jednání rady. V předstihu zveřejněné body budou obsahovat veškeré informace včetně odkazů na důvodovou zprávu. Prosadíme účast odborné veřejnosti bez ohledu na politickou příslušnost v komisích a výborech, které pomáhají připravovat návrhy pro zastupitelstvo nebo kontrolují činnost zastupitelstva a rady. Poradní orgány rady a zastupitelstva budou zveřejňovat seznam členů, zápisy a budou otevřené veřejnosti vždy, když to bude možné.
Průhledné hospodaření s majetkem
Vědět všechno včas! Zabráníme nevýhodným prodejům pozemků, o kterých se veřejnost dozví, až když už je pozdě. Zveřejníme přehled veškerého majetku na stránkách města včetně popisu a využití. O případném prodeji majetku a způsobu prodeje budeme informovat s předstihem. Budeme vždy preferovat způsoby prodeje, které umožní nabídky širokému spektru uchazečů s ohledem na co nejvhodnější využití těchto pozemků a majetku obce.
Hospodárný a transparentní rozpočet
Za co obec utrácí a proč?
Rozpočty chceme přehledné, hospodárné, odůvodněné a informace o nich široce přístupné. Rozpočet vždy jasně a srozumitelně odůvodníme.
S předstihem informujeme o plánovaných větších investicích. Zohledníme provozní náklady investičních projektů již ve fázi příprav. Chceme stabilní a dlouhodobě vyrovnané rozpočty. Připravíme a zveřejníme plán snižování nákladů na chod úřadu.
Občané budou vědět o každé utracené koruně z obecního rozpočtu: formou rozklikávacích rozpočtů s údaji o průběžném čerpání a odkazy na registry smluv. Data si bude kdokoli moci stáhnout k dalšímu využití.
Veřejné zakázky
Transparentním řízením přilákáme více zájemců. Snížíme ceny a zvýšíme kvalitu. Celá zadávací dokumentace bude standardně včas a s předstihem online (např. na profilu zadavatele). Stejným způsobem zveřejníme i další informace o veřejné zakázce. O výběrovém řízení se tak dozví dostatek dodavatelů. Přímé zakázky bez soutěže budou nutnou výjimkou. Nebudeme zakázky programově zveřejňovat v období svátků a prázdnin, kdy se nikdo nedívá.
Požadavky na zakázku stanovíme přiměřeně její složitosti a velikosti, aby nedocházelo ke zbytečnému omezení počtu soutěžících.
Zadávací řízení u opakujících se zakázek budeme řešit v rámci příslušných odborů radnic. Soutěžit umožníme jen těm, kteří zveřejňují koncové vlastníky. Závaznými standardy snížíme rizika manipulovaných soutěží. Budeme dbát na kvalitu projektové dokumentace.
Granty a dotace
Průhledným dotačním procesem, transparentním a férovým rozdělováním financí přivedeme víc kvalitních zájemců. Zabráníme “malým domů”. Zajistíme rovný přístup ke všem žadatelům a žadatelkám. Zveřejníme údaje o úspěšných žadatelích. Veškeré výsledky dotačních řízení jasně odůvodníme.
Transparentní společnosti
Do řídících a kontrolních orgánů společností samospráv budeme nominovat zástupce města s potřebným mixem odbornosti. Znemožníme neprůhledné hospodaření i vyvádění majetku. Pravidla uplatněná pro město se budou vztahovat i na městem zřizované obchodní společnosti, příspěvkové organizace a městské části. Všude tam, kde to bude možné, budeme uplatňovat pravidla pro transparentní organizace. Pravidla pro nominace i odměňování osob v orgánech společností budou závazná. Změny stanov společností umožníme provést pouze zastupitelstvu.
Účast na rozhodování
Podpoříme přímé zapojení občanů do rozhodování o prostředí, kde žijí. Nadále budeme podporovat participativní rozpočet "Nápady pro Opavu" a další nástroje k přímému zapojení veřejnosti. Uspořádáme pravidelná formální i neformální setkání s občany a budeme se pečlivě zabývat podněty, peticemi a návrhy. Podpoříme místní referenda u sporných otázek s výjimečnou důležitostí a dlouhodobými důsledky. Podpoříme komunikaci mezi sousedícími samosprávami a jejich obyvateli při hledání společných řešení.
Radniční média
Podpoříme skutečnou názorovou pluralitu a otevřenou diskuzi v městském zpravodaji Hláska. Radniční noviny by měly splňovat základní principy obvyklé pro veřejná média. Zasadíme se o zveřejňování opozičních názorů a alternativ. Městský zpravodaj musí pracovat bez politického nátlaku a bude podléhat etickým pravidlům. Za obsah bude ručit redakční rada.
Nekalé jednání a střet zájmů
Nepřipustíme střet zájmů a korupci zastupitelů a úředníků. Snížíme rizika nekalého jednání a podvodů. Nastavíme jasné hranice mezi osobním a veřejným zájmem.
Volební program Udržitelný rozvoj Doprava
- Opava - město krátkých vzdáleností
- Bezpečnost všem účastníkům provozu
- Kvalitní a moderní MHD
Opava - město krátkých vzdáleností
Financování veřejné dopravy a výstavby dopravní infrastruktury musí být prioritou. Podporujeme koncept města krátkých vzdáleností, což si nicméně vyžádá mnoho úsilí. Realizované kroky musí být v zájmu a pod kontrolou široké veřejnosti, nikoliv jen vybraných skupin – ať už jde o prostor pro pohyb nebo parkování.
Zajistíme, aby veškeré plány, smlouvy a dokumentace byly dostupné k průběžné kontrole online. Veřejný prostor je společenský kompromis, který spočívá v zachování bezpečnosti všech účastníků provozu bez ohledu na rozměry jejich vozidla.
Bezpečnost všem účastníkům provozu
U krizových míst stávajících silnic podpoříme taková řešení, aby silnice sloužily všem, tedy řidičům aut, pěším, cyklistům, rodičům s kočárky a dalším uživatelům.
Chceme svobodnou volbu způsobu přepravy. Proto je potřeba, aby se s aktivní a bezpečnou dopravou počítalo už při plánování dopravní sítě a staveb. Budeme s cyklisty, chodci, kočárky či vozíčkáři počítat už při plánování dopravních staveb.
Kvalitní a moderní MHD
Podporujeme kvalitní a moderní MHD. Městská doprava musí být konkurenceschopná k individuální automobilové dopravě. Musí ji zajišťovat moderní ekologická vozidla a jízdní řád musí odpovídat potřebám a požadavkům občanů města, městských částí, sousedních obcí (Slavkov, Otice, Raduň, Chvalíkovice...).
Podpoříme další propojování jednotlivých složek veřejné dopravy, tedy propojení dopravy autobusové, vlakové a městské hromadné. Musí probíhat na principu otevřených standardů a nemá končit na hranici obce. Nadále budeme podporovat systém sdílených kol, za předem daných podmínek je možné zavést i využití koloběžek nebo v delším časovém horizontu systém sdílených aut. Stačí se inspirovat tam, kde to funguje.
Cestování po městě musí být s co nejmenším zdržením, bezpečné a pohodlné, ať už jdete pěšky, jedete hromadnou dopravou, na kole nebo autem.
Životní prostor, příroda, ekologie
- Péče o obecní pozemky a zeleň
- Adaptační strategie nebude jen mrtvým dokumentem
- Kvalitní stravování ve školských zařízeních města
Péče o obecní pozemky a zeleň
O obecní pozemky budeme pečovat udržitelně. Zaměříme se na vizi udržitelné správy Městských lesů, kdy upřednostníme přírodě blízké způsoby hospodaření a posílíme mimoprodukční funkce lesa.
Je nezbytné zajistit, aby zeleň plnila svoji funkci. Péče se nesmí ani zanedbávat, ani přehánět. Krátce zastřihávané trávníky nepřežijí sucho, stromy pak potřebují systematickou péči a ochranu. K zveřejněné pasportizaci zeleně a připojíme rovněž plán péče. Budeme pokračovat v ozelenění veřejných prostor postupně kvetoucími trvalkami. Budeme nadále podporovat zahrádkářskou činnost, komunitní pěstitelství a částečné samozásobitelství.
Kvalita života místních obyvatel nesmí být ohrožena zájmy investorů. Zasadíme se o to, aby nová výstavba probíhala primárně na brownfieldech, tedy již zastavěných plochách.
Adaptační strategie nebude jen mrtvým dokumentem
Zasadíme o zvýšení podílu zeleně i vodních ploch a prvků. Zmírníme sucho zadržením a využitím dešťové vody. Budeme prosazovat prvky modrozelené infrastruktury (zeleň a hospodaření s vodou) u veřejných i soukromých projektů. Budeme postupovat podle schválené adaptační strategie.
Kvalitní stravování ve školských zařízeních města
Podpoříme zvyšování kvality veřejného stravování u mateřských a základních škol zřízených městem. Budeme podporovat uplatnění lokální bioprodukce a zaměříme se na eliminaci plýtvání s potravinami.
Vzdělávání
- Dostupnost míst ve školách, školkách a jeslích
- Podpora kvalitního vedení vzdělávacích zařízení bez politických tlaků
- Pestrost, výběr, pomoc v nouzi
- Zapojení dětí a mládeže
Dostupnost míst ve školách, školkách a jeslích
Zajistíme dostupnost škol a dostatek míst. U městem zřízených škol budeme sledovat demografický vývoj tak, abychom nedostatky míst ve školách řešili komplexně a s předstihem.Zvážíme možnosti prodloužení provozních dob u mateřských škol a školních družin.
Budeme podporovat dětské skupiny, mateřská centra, lesní školky na základě prokazatelné potřebnosti. Budeme usilovat o vznik dalších jeslí, jelikož stávající jedno zařízení pro Opavu zdaleka nestačí.
Podpora kvalitního vedení vzdělávacích zařízení bez politických tlaků a klientelismu
Zvýšíme kvalitu škol a prosadíme výběr kvalitních ředitelů bez politických tlaků a klientelismu. Prosazujeme transparentní výběrová řízení ředitelů škol, aby školy vedli pedagogičtí lídři a schopní manažeři, pod jejichž vedením škola připraví naše děti na život v moderním světě. Budeme odměňovat ředitele podle předem jasně stanovených a zveřejněných pravidel. Podpoříme společná setkávání učitelů se sdílením zkušeností a dobrých praxí pro zlepšení kvality výuky.
Pestrost, výběr, pomoc v nouzi
Vytvoříme na školách podmínky pro to, aby se děti uměly uplatnit v současném světě a těšily se z každého dne, kdy do školy mohou chodit. Budeme podporovat pestrou nabídku vzdělávání a specifická zaměření školních, předškolních, či volnočasových zařízení zřizovaných městem.
Akutně je nutné reagovat na silně vzrůstající psychické problémy u velkého množství dětí. Společenský tlak a záplavu informací nezvládá vstřebávat čím dál více z nich. Mnohé se o pomoc nemají na koho obrátit. Usilujeme o to, aby na opavských školách působili stálí školní psychologové, jejichž pomoc se ukazuje jako důležitá v prevenci, ale i při řešení akutních problémů. Podpora duševního zdraví dětí a mládeže je pro nás klíčová!
Zapojení dětí a mládeže
Účast dětí a mládeže na rozhodování je skvělou cestou, jak je vést k zájmu o dění nejen ve městě a okolí, ale celkově ve společnosti. Budeme se s nimi pravidelně setkávat, diskutovat a řešit otázky, které je zajímají. Budeme nadále podporovat Opavské zastupitelstvo dětí a mládeže a jeho aktivity. Výstupy jejich práce posuneme k projednání do poradních orgánů města.
Sport
- Rovnoměrná a spravedlivá podpora sportování dětí a mládeže
- Investice do výstavby a modernizace sportovišť
- Městské sportovní společnosti- profi sport
- Podpora talentů a hobby sportování pro všechny generace
Rovnoměrná a spravedlivá podpora sportování dětí a mládeže
Opava je sportovní město a Opavané sport milují. Podporu sportování považujeme za jednu z nejlepších investic s prokazatelnými přínosy. Podpora sportovních klubů ze strany města je však dlouhodobě nevyvážená tím, že podstatnou část peněz, které město do podpory sportu dává, spotřebují městem vlastněné sportovní kluby.
Všichni si zaslouží stejnou pozornost a podporu. Prosazujeme rovný přístup a spravedlivý systém financování, který bude fungovat podle jasně definovaných pravidel.
Naší prioritou je nadále sportování dětí a mládeže, podpoříme aktualizaci rovných a transparentních dotačních podmínek, například formou kapitační platby na sportující dítě.
Investice do výstavby a modernizace sportovišť
Opavě chybí moderní zimní stadion a bazén, jsou zde však i další sportoviště, která mají nejlepší roky za sebou a vyžadují modernizaci. Myslíme i na malé projekty, které nesmí zůstat na okraji zájmu. Podpoříme, aby město do sportovní infrastruktury odpovídající prostředky dávalo pro pravidelnou údržbu a plánované rekonstrukce podle akčního plánu vzešlého z platné Koncepce sportu. Podpoříme účelnou a udržitelnou rekonstrukci sportovišť v majetku města, včetně sportovišť s odpovídajícím multifunkčním využitím v blízkosti škol nebo lokalit určených pro aktivní trávení volného času.
Městské sportovní společnosti- profi sport
Jsme pro prodej městských sportovních klubů. Město nemá být jejich vlastníkem, protože nemá schopnosti a prostředky takové kluby zodpovědně, efektivně a úspěšně řídit, jak prokazuje neustálými změnami v představenstvech a dozorčích radách, střídáním ředitelů a manažerů, ve ztrátovém hospodaření opakovaně řešeným nesplacenými půjčkami, nebo příplatky k základnímu jmění.
Město se má starat o provoz a údržbu sportovišť, klubovou činnost má pak podporovat přiměřeným nájmem nebo výpůjčkou a prostřednictvím účelných neinvestičních dotací s jasnými pravidly.
Podpora talentů a hobby sportování pro všechny generace
Zvláštní podporu si zaslouží nejvýraznější mládežnické talenty, ale také talentované děti ze sociálně slabších rodin. Chceme nastavit nový program, ve spolupráci se školami, s nadacemi a soukromými donátory, který by nejnadanějším dětem a mládeži usnadnil cestu k tomu, aby dostaly šanci rozvinout svůj talent a věnovat se vybranému sportu naplno. Podpoříme pravidelnou sportovní činnost a akce pro širokou veřejnost, podporujeme zapojení do pohybových aktivit všechny generace.
Kultura
- Živá kultura
- Kulturní koncepce je základ
- Kulturní památky a umělecká díla ve veřejném prostoru
Živá kultura
Uchování kulturních tradic a kulturního dědictví zásadně přispívá k poznání lokální historie, ale také určuje jedinečnou identitu regionů. Živou kulturu vnímáme jako důležitý prvek pro kvalitu života v našem městě. Proto ji bereme jako trvalou a neopominutelnou součást veřejné podpory. Chceme udržet stávající kulturní infrastrukturu, nesmí být první obětí úsporných škrtů. Jako zásadní vnímáme přesahy kultury do dalších odvětví. Chceme smysluplně propojovat kulturní dění a aktivity v našem městě se vzděláváním, cestovním ruchem, regionálním rozvojem i životním prostředím.
Každá ulice může být pódiem když jsou pro to vhodné podmínky. Vytvoříme pravidla pro to, aby umělci mohli svou práci představovat v ulicích města po celý rok včetně pouličního hraní (busking). Chceme, aby se v Opavě po celý rok něco dělo.
Kulturní koncepce je základ
Koncepční činnost vnímáme jako zásadní prvek pro zmapování potřeb, kapacit a realizace udržitelných kulturních aktivit . Nadále chceme podporovat odpovídající a stabilní kulturní dění ve městě prostřednictvím zavedeného dotačního systému s využitím vícezdrojového financování. Dotační politika by měla být ukotvena na koncepčním základu a jasných cílech definovaných v Kulturní koncepci města, která doposud neexistuje. Dotační programy musí být transparentní, mít jasně definovaná kritéria a hodnotící komise složené z odborníků s důsledným definováním střetu zájmů. Preferujeme podporu lokálních spolků a regionálních aktivit, ale nezapomínáme také na oblast profesionálního umění.
Podporujeme udržení našeho Slezského divadla s kompetentním managementem bez tendenčních politických intervencí.
Chceme podporovat komunitní projekty a vytvořit tak podmínky pro volnočasové aktivity. Chceme, aby fungoval informační systém poskytující ucelené informace o existujících možnostech volnočasového a kulturního vyžití.
Kulturní památky a umělecká díla ve veřejném prostoru
Budeme podporovat udržování kulturních památek, které jsou bohatstvím obce, tak aby byly zpřístupněny veřejnosti. Umělecká díla ve veřejném prostoru by měla vzejít z transparentních soutěží, ve kterých je bude hodnotit nezávislá odborná komise, sestavená nejen z místních odborníků. Výsledky soutěží by měly být respektovány.
Protikorupční opatření ve městě Výzva komunálním politikům - zabraňme opakování kauzy Dozimetr
Protikorupční organizace analyzovaly systémová selhání v kauze Dozimetr a připravily pro kandidáty na starosty a primátory balík konkrétních protikorupčních opatření, která sníží pravděpodobnost opakování obdobného korupčního jednání. Další protikorupční opatření může přijmout vláda.
Doporučená protikorupční opatření:
1) Veřejné zakázky
Vytáhnout peníze z pražského dopravního podniku umožnila laxní pravidla pro zadávání sektorových veřejných zakázek, která platí v některých městských firmách působících ve vybraných odvětvích (hromadná doprava, vodárenství, energetika a další). Zákon totiž bez zvláštního důvodu stanovuje dvojí metr pro nakládání s veřejnými penězi. Většina zadavatelů musí dodržovat přísná pravidla od limitu 2 milionů na dodávky a služby a 6 milionů na stavební práce. Pražský dopravní podnik a další městské firmy z vybraných odvětví nemusí dodržovat žádná jasná pravidla až do zakázek v hodnotě 11 milionů na dodávky a služby a 140 milionů na stavební práce. Existují také městské firmy mimo stanovená speciální odvětví, které sice hospodaří s veřejnými penězi, ale nenakupují podle zákona vůbec, ačkoliv by měly. Vzniká tak prostor pro manipulace zakázek a korupci.
Doporučení obcím:
Města by měla vyžadovat od všech svých firem, aby při nákupech postupovaly podle jasných a transparentních pravidel. Těmito pravidly může být standardní postup dle zákona o zadávání veřejných zakázek nebo flexibilnější metodika pro postup mimo režim zákona, která zejména zajistí transparentnost a odpovědnost. Městské firmy ve vybraných odvětvích, jako je pražský dopravní podnik, které zadávají tzv. sektorové veřejné zakázky, mají postupovat podle jasných a transparentních pravidel i v limitu do 11 milionů na dodávky a služby a 140 milionů na stavební práce.
Podrobné doporučení pro obce v oblasti veřejných zakázek je dostupné zde.
Podrobná analýza s doporučením legislativních změn je dostupná zde.
2) Ochrana oznamovatelů
Na počátku kauzy Dozimetr byli právě oznamovatelé. Díky nim dostala policie první informace o organizované zločinecké skupině a začala vyšetřovat. Odhalit korupci bez oznamovatelů je jinak velmi náročné. Celá kauza ale nemusela zajít tak daleko, kdyby mohli svá podezření bezpečně oznámit sami zaměstnanci Dopravního podniku, kteří mohli něco tušit jako první.
Doporučení obcím:
Vedení obcí by mělo po městských firmách požadovat zavedení tzv. interních oznamovacích kanálů dle evropské směrnice a budoucího zákona, zajištění důsledného prošetření relevantních oznámení a prosazení firemní kultury vstřícné k oznamování korupce či dalšího protiprávního jednání.
Podrobněji o doporučení k ochraně oznamovatelů pro obce zde.
3) Představenstva a dozorčí rady městských firem
Politický systém nominací do řídících funkcí jako představenstvo umožňuje ovládnutí městské firmy například za účelem manipulace veřejných zakázek. Vedení městských firem navíc obvykle nemá jasně stanovené cíle formulované ve strategii vlastnické politiky.
Kontrolní orgány městských firem jsou často slabé a fungují spíše formalisticky. Nedokážou tak efektivně kontrolovat hospodaření či odhalovat korupci.
Doporučení obcím:
Města by měla zavést otevřená výběrová řízení na řídící funkce v ekonomicky významných městských firmách. Hlavním kritériem výběru by měla být odbornost kandidáta, nikoliv politická nominace. Výběrové řízení by mělo být otevřené veřejnosti, oznámené na profesních serverech a v místním tisku s dostatečným časovým předstihem a s jasným popisem kompetencí a souvisejících odměn. Smlouvy o výkonu funkce mají být uzavírány na dobu určitou, po které přijde nové výběrové řízení, ve kterém se stávající management může obhájit. Města by rovněž měla přijmout strategii vlastnické politiky svých městských firem, která stanoví zejména cíle pro jejich vedení a kritéria odměňování. Obojí pravidelně vyhodnocovat a provádět v podnicích nezávislé audity. Kontrolní orgány mají být obsazovány transparentně po vzoru nominačního zákona.
Podrobné doporučení obcím k nominacím do orgánů městských firem je dostupné zde.
Za výzvou stojí protikorupční organizace Rekonstrukce státu, Oživení, Datlab Institut a Transparency International ČR.